Jedeme v onlinu.

Na základě podnětů našich klientů jsme vytvořili sérii ONLINE workshopů. Tréninky jsou interaktivní, účastníci reálně pracují. Nejedná se o pasivní webinář.

Nabídka online kurzů

Tipy nafacilitacionline

Začni tady

Jak udržet pozornost skupiny při online schůzkách?


Jak udržet pozornost skupiny při online schůzkách?

Schůzku navrhněte na nejdéle 2–3,5 hodiny. Případně rozložte do více jednotlivých bloků s dostatečnou pauzou, ideálně v jiný den.

  • Proč? Udržet pozornost online je daleko náročnější než na fyzické schůzce. Práce z domu má i další komplikace, jako udržet děti v klidu, sdílení prostoru s také pracujícím partnerem apod.

Dodržujte pauzy v délce 5–7 minut každou hodinu online setkání.

  • Proč? Koncentrace, jakou online schůzky vyžadují, je daleko náročnější. Účastníci navíc získají prostor např. na kontrolu dětí, ale třeba i dobití sluchátek.
  • Bacha! Je velice důležité, aby se všichni sešli v domluvený čas zpět a případné čekání nenarušilo agendu.
  • Tip! Nevypínejte připojení ke schůzce, jen umlčte mikrofony na straně účastníků. Zvuk a obraz nechte spuštěn. Facilitátor tak má možnost informovat, kolik minut zbývá do konce pauzy a vyslat signál pro návrat.

Nechť si všichni účastníci vypnou notifikace na PC i na telefonu. Naprostý ideál je letový režim.

Používejte všichni webkameru.

  • Proč? Vizuální kontakt zvýší atraktivitu samotné schůzky. Stejně tak psychologicky drží účastníky v pocitu větší exponovanosti a tím i větší kázně.

Pozornost účastníků osvěžíte vyžadováním zpětné vazby – ať už otázkou, hlasováním, anketou apod.

Jak řídit, kdo mluví, při online schůzkách?


Jak řídit, kdo mluví, při online schůzkách?

Doporučujeme mít vlastní offline přehled se jmény – ideálně na lepítkách, kde můžete přesouvat ty, kteří již mluvili.

  • Proč? Budete osobní, pořadí vyvolaných bude různé a tím zvýšíte pozornost účastníků.
  • Bacha! Lístečky/lepíky si připravte už před schůzkou.

Alternativou je označení účastníků čísly (přímo v seznamu účastníků, aby viděli čísla navzájem a i ta svá), na základě kterých si mohou samovolně předávat slovo a které určí jejich pořadí. Znáte to z táborů – prvý, druhý...

  • Proč? Eliminuje nutnost vyvolávání. Domluví č. 1, předá slovo, začne mluvit nadcházející. Vhodné pro kolečka, kdy chceme názor nebo odpověď od každého.
  • Bacha? Nezklouzněte jen k oslovování čísly. Buďte osobní a vlídní.

Jak zadat úkol skupině při online schůzkách?


Jak zadat úkol skupině při online schůzkách?

Úkol zadejte a vysvětlete samozřejmě verbálně, ať o něm všichni ví. Pak jej vyvěste třeba formou promítaného slidu, odkazem na prezentaci nebo minimálně překlopte do chatu, aby se k němu mohli účastníci během práce vracet.

  • Proč? Komplexnější zadání nemusí být snadné si celé zapamatovat a účastníci se k němu budou potřebovat vracet.
  • Tip! Během samostatné práce vstupujte mezi účastníky a validujte, že rozumí zadání a nemají dotazy. Zejména při použití breakout roomů, či odkazů na menší pracovní skupiny např. v Meet.

Jak efektivně hlasovat na online schůzkách?


Jak efektivně hlasovat na online schůzkách?

Pokud se ptáte, jak je kdo šťastný v daný den, nepotřebujete přesnou metriku. Zároveň ale nestačí kývat ano/ne.

Jedna z nejrychlejších metod měření tzv. teploměr nám dovolí vyjádřit 4–5 bezpečně rozeznatelných úrovní. Stačí umístit ruku před webkameru do dané výšky. Tímto získáte i orientační přehled sympatií k vašemu právě představenému nápadu.

  • Proč? Je to nejrychlejší zpětná vazba pro orientační názor celého týmu.
  • Bacha! Odezva trvá chvíli. Můžete udělat screenshot, ale pro přesnější metriku máme jiná doporučení.

Jindy potřebujete jasné ANO/NE všech a odpověď “autorizovat”. Nejsnazší je nechat všechny odpovědět do chatu. Některé aplikace mají na hlasování zvláštní nástroj.

  • Proč? Co je psáno, to je dáno. Účastníci si za svou odpovědí takto více stojí.
  • Bacha! Jednotlivá hlasování oddělujte otázkami. To zúročíte při vaší orientaci v odpovědích, vyhodnocení a oddělíte tím vícero hlasování.

Pikantnosti jako třeba vybrat top 5 návrhů formou 3 hlasů na účastníka už vyžaduje sofistikovanější nástroj. Dobře poslouží digitální whiteboard (Miro, Jambaord od Google).

  • Proč? Je to časově i vizuálně efektivnější než se vyptávat v kolečku a dělat si čárky.
  • Tip! Hlasování má perfektně zvládnutý MURAL.co, jako alternativa nástěnkového nástroje Miro.
  • Tip! Anonymní hlasování docílíte stejnými puntíky pro všechny. Naopak odlišit je můžete přípravou “puntíkoviště” se jmény a unikátními barvami.

Dá se pracovat i s nástroji na míru jako Sli.do.

  • Bacha! Každý vstup do nové aplikace zdržuje. Ideálně využívejte ty nástroje, které máte v týmu již zaběhnuté. S určitou kreativitou si přizpůsobíte k danému účelu téměř cokoliv.

Jak pracovat se skupinami účastníků online schůzek?


Jak pracovat se skupinami účastníků online schůzek?

Např. Zoom nabízí rozdělení do tzv. Breakout roomů, účastníci jsou rozděleni do skupin na jeden klik facilitátora.

  • Proč? Může probíhat diskuze v podskupinkách, facilitátor může do místnosti kdykoliv vstoupit a zkontrolovat, jak to jde.

Nemůžete používat Zoom? I tak to jde! Vytvořte si několik kalendářových událostí např. v Google meet / Teams. Již dopředu rozdělte účastníky a pošlete jim kromě hlavní pozvánky i pozvánku druhou, právě pro tuto práci v podskupinách. Účastníci se jen přemístí do jiné videokonference.

  • Bacha! Dávejte pozor, ať mají všichni dobé info, jinak se vám ztratí v záplavě linků někde v meziprostoru. Zdůrazněte i čas návratu.

Jak připravit sexy seznamovačky pro online schůzky?


Jak připravit sexy seznamovačky pro online schůzky?

V online prostředí je jeden zásadní rozdíl. Musí to být výrazně rychlejší! Máte maximálně 15 minut.

Ukažte své ponožky / boty / nohy. Je to sranda a uvolníte atmosféru. Jestli jste šéf nebo leader, jděte příkladem a prolomte ledy.

Každý o sobě řekněte 2 pravdivé informace a 1 vymyšlenou. Ostatní následně hádají, která je ta vymyšlená.

  • Tip! Pokud na své schůzce plánujete hlasování, zde je skvělá příležitost si jej odzkoušet.

Ukažte si 10. fotku v telefonu a popiště ostatním, proč nebo jak vznikla a co pro vás znamená.

3 čísla, která vám jsou blízká a proč?

Zahrajte si na reportéry. Vyzpovídejte se navzájem v několika minutách. Kdo jste, odkud jste, koníčky, oblíbené místo – nejlépe sestavte strukturu společnou všem. Následně se představíte navzájem.

Jak na efektivní zpětnou vazbu při online schůzkách?


Jak na efektivní zpětnou vazbu při online schůzkách?

Vytvořte si se všemi účastníky karty s piktogramy pro okamžitou zpětnou vazbu obrazem. A5 je ideální formát.

  • Proč? Je to nejrychlejší a nejjednodušší způsob, jak se vyjádřit.
  • Navíc, když má kolega ztlumený zvuk, tak neví, že ho neslyšíte a vy nemáte jak mu to říct, protože vás neslyší. Mluvící nemá kapacitu věnovat pozornost chatu, kam mu to budete psát.
  • Tip! Připravili jsme pro vás 4 nejpoužívanější piktogramy, které stojí za to mít při ruce. A můžou vám je připravit vaše děti.
    • ✅ OK / hotovo
    • ⏳ +3 min
    • ❓ nevím / nechápu
    • 🚫👂🏻 neslyším

Jak zapůsobit na videokonferenci?


Jak zapůsobit na videokonferenci?

Všichni jsme doma. A i když jsme se snažili vybrat do záběru nejuklizenější kout domácnosti, není to perfektní. A ani nemusí.

Některé aplikace vám dovolí rozostřit pozadí za vámi (Microsoft), nebo ho nahradit virtuálním pozadím (Zoom).

  • Proč? Udržíte si pocit většího soukromí a nechá vás to v klidu.

Oblékněte se slušně, ale nepřehánějte to.

  • Proč? Nikdo od vás neočekává nosit oblek doma. Navíc šéf v tričku vždy uvolní atmosféru i trému ostatních kolegů. Na druhou stranu pyžamo, které jste 14 dní nesundali, vám neposkyte dost sebevědomí.

Dát si u conf–callu oběd asi není to pravé ořechové. Pokud se nemstíte za časový slot v pravé poledne. Naopak kávu nebo nealko nápoj si připravte.

Snažte se rozbíjet stereotypy. Po bloku prezentování v sedě u stolu zkuste obměnu a postavit se.

Pokud jako prezentér použijete tablet, ze kterého sdílíte prezentaci, a pomocí stylusu budete anotovat probírané téma přímo do slidů, rozhodně zapůsobíte a zvýšíte atraktivitu i pozornost.

  • Tip! Při jakékoliv práci s tabletem doporučujeme umístit ho před PC tak, abyste stále zůstali v zorném poli webkamery.

Jak prezentovat při online schůzkách zážitkem?


Jak prezentovat při online schůzkách zážitkem?

Příběh je tu s námi přes 100 000 let. PowerPoint cca 30 let.

Zkuste si alespoň úvod vaší prezentace udělat pomocí papírových grafických karet. Získáte větší pozornost. Na karty naskicujte klíčové momenty vaší prezentace. Nemusíte ztrácet čas s tvorbou slidů.

Bacha! Pokud chcete sdílet prezentaci v PowerPointu, dejte si pozor, ať neztratíte kontakt s lidmi a vidíte je. Dvě obrazovky / externí monitor jsou ideální.

Tip! Sdílejte prezentaci i kameru. Třeba z druhého zařízení.

Flipchart přes sdílení plochy nebo přes kameru? Vyberte si, co vám víc vyhovuje:

  • Malujte na tvrdý papír nebo podložku, předkreslete si to dopředu a živě popisujte a ukazujte na svoji kameru. Účastníci vidí váš obličej a neztratíte kontakt.
  • Bacha! Udržujte s nimi oční kontakt přes kameru vašeho počítače.
  • Tip! Trénink můžete oživit, když část prezentace uděláte ve stoje. Vyžaduje to bezdrátová sluchátka a umístit kameru / počítač do vyšší polohy.

Skvělým nástrojem je sdílet obrazovku tabletu, do které můžete kreslit a psát.

  • Tip! Pište velkými tiskacími písmeny s důrazem na čitelnost i na menším rozlišení účastníků.

Jak zvládat online schůzky s dětmi?


Jak zvládat online schůzky s dětmi?

Přeskočme rovnou řešení, kdy vám děti může pohlídat někdo jiný.

Pokud můžete, vyhraďte dětem samostatnou místnost. Vymyslete jim program, pošlete je před schůzkou vyčůrat a pokuste se jim vysvětlit, proč je pro vás dočasná izolace důležitá.

Naučte děti na barevný kód karty, která visí na dveřích pracovny:

  • zelená znamená: můžu se vám věnovat,
  • červená značí: teď mě, prosím, nerušte.

Pokud máte k dispozici jen jednu místnost pro vás i pro děti,

  • pusťte jim video do sluchátek
  • vymyslete jim tichou hru
  • a pauzy schůzek věnujte jim.

Pokud dojde k problému, vypněte mikrofon a pověnujte se jim.

Když to nejde jinak, vtáhněte je do hry. Klidně si je posaďte na klín.

Co si připravit před facilitací online?


Co si připravit před facilitací online?

Požádejte, ať mají po ruce papíry, tužku a tlustý fix.

  • Proč? I pro vás jako facilitátora je tužka efektivní nástroj na psaní poznámek. Účastníkům pomůže zapsat si to, co chtějí, a nemusí nikam překlikávat. Navíc mohou napsat vzkaz a ukázat vám ho.

Předem pošlete účastníkům návod na základní ovládání a nastavení nástrojů, které budete používat.

  • Tip! Úplně nejlepší je připravit pro ně mikroúkol již v samotném nástroji. Např. Vytvoření účtu, nahrání profilového obrázku, zapsání svého jména.

Pomohou i drobné instrukce – jako třeba, proč číslujeme účastníky a že budou rozdělováni do breakout roomů (a co to vlastně je).

  • Tip! Připravili jsme pro vás základní check-list:
    • Kdy to bude
    • Co je cílem
    • Kde se připojím
    • Odkaz na sdílenou nástěnku
    • Co si mám připravit
  • Bacha! Nepřipravené může překvapit např. žádost aplikace o přístup k webkameře, mikrofonu a dalším oprávněním.
bp-logo